TASAVVUF TERBİYE/EĞİTİM SÜRECİNDE NÛH VE GEMİ METAFORU

Author :  

Year-Number: 2015-17
Yayımlanma Tarihi: 2018-11-06 14:46:33.0
Language : Türkçe
Konu : Din
Number of pages: 400-425
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Bu makalede Nûh Peygamberin birçok din, inanç ve felsefede farklı şekilde yorumlanan peygamberlik görevi tasavvuf bir perspektiften yorumlanmaktadır. Bu çercevede tasavvuf bir anlayışla Hz. Nûh’un Rasûl misyonu tasavvuf eğitim süreci doğrultusunda işlenmektedir. Tasavvufu bir bütün olarak yaşayan sâlik ve mürşîdlerin istikameti, Nuh’un gemisinin izlediği rotadır. Onların ana gayesi de, bütün insanların beşerî tûfânlardan kurtulmaları ve Allah’a kavuşmalarına yardımcı olmaktır. Bu perspektif ışığında bu çalışmada, metaforik anlamda Hz. Nuh’un gemisi ve Nuh tûfânı hakkında bilimsel değerlendirmeler yapılmıştır.

Keywords

Abstract

In this artcle, Noah's prophetc mission interpreted in different religions, beliefs and philosophical way are reviewed from a mystcal perspectve. In this context, a mystcal insights of Hz. Prophet Noah's mission is processed in accordance with the mystcism educatonal process. Seeker living Sufsm as a whole and the directon of the guide is the route followed by the Noah's ark. Moreover their main purpose is get rid of all the human flood of people and help them atain God. In light of this perspectve, in this study, the assessment of metaphorical meaning of the Prophet, Noah's Ark and the flood of Noah is scientfcally examined.

Keywords


  • 1 Kabz: Sözlük anlamıyla daralma, sıkışmadır. Sûfîlere göre kabz, Kişinin iç dünyasını, rû- hunu daraltan, onu olumsuz psikolojik duruma sevk eden rûhsal hâl. Bu daralma hâlini ortadan kaldıran rahatlatıcı psikolojik durum ise “bast” olarak isimlendirilir. Sûfîler bast’ı, nûr içinde aydınlık olarak görürürken, kabzı da; nûr altındaki zulmet/karanlık olarak telâki etmişlerdir. Allah’tan gelen kabz sâliki daraltır, bast ise açıp ferahlatır (Bkz. Abdülkerim Kuşeyrî, er-Risâle, Beyrut 1992, s. 32-33; Suad el-Hakîm, el-Mûcemu’s-Sûfî el-Hikmetû fî Hudûdi’l-Kelime, Beyrut 1981, s. 814

  • Eflâkî, A. (1964). Âriflerin Menkibeleri, çev. Tahsin Yazıcı, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.

  • Emre, Y. (1997). Dîvân, Mustafa Tatçı (yay. haz.). İstanbul: MEB Yayınları.

  • İbnü’l-Arabî, M. (1992). el-Fütûhât-ı Mekkiyye. Kahire.

  • Konuk, A. A. (2007). Mesnevî-i Şerif Şerhi, M. Tahralı (Yay. haz.) İstanbul: Kitabevi Yayınları.

  • Kuşeyrî, A. (1998). er-Risâle. Beyrut: Daru'l-Sadr.

  • Meriç, C. (2013). Kültürden İrfana. İstanbul: İletişim Yayınları.

  • Mevlânâ (2004). Mesnevî, çev. V. İzbudak, Konya: Konya Büyükşehir Belediyesi Kültür Yayın- ları.

  • Mevlânâ (2000). Dîvân-ı Kebîr, haz. A. Gölpınarlı (yay. haz.). Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.

  • Rifâî, K. (2000). Sohbetler. İstanbul: Kubbealtı Neşriyat.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics