FelseFe-Mantık ÖğretİMİ Üzerİne eleştİrel Bİr DeğerlenDİrMe: ankara Ünİversİtesİ İlahİyat FakÜltesİ Örneğİ

Author :  

Year-Number: 2011-9
Language : Türkçe
Konu : Din
Number of pages: 74-87
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Keywords

Abstract

Philosophy is a consistent and comprehensive thought actvity on being, knowledge and values. The main character of this thought actvity is that it is ratonal. Unfortunately, people can be ratonal and ant-ratonal. Representatves of the ant-ratonal thought in Islamic culture are Salafsm or literalism. Ratonality, enables the development in every sense. However, ant-ratonality prevents the development in any sense. Clear example of this is the madrasa traditon in our culture. Logic is the study of the methods and principles used in distnguishing correct from incorrect reasoning. Even this defniton, describes the importance of logic in philosophy. Despite these thoughts, we do not see that there is a program to develop philosophical thinking in the past and today. Contrary to expectatons, especially in Ankara University Faculty of Theology, philosophy and logic courses in the curriculum are not sufcent enough. However, the main purpose of establishment of the faculty is the need of theologian who can think critcally. A critcal mentality is the product of philosophy. The basic conditon of critcism is an independent mind. The success of the actvity of philosophical thought and existence of a independent mind only depends on development of this critcal mentality

Keywords


  • 1. Hüseyin Atay, “Medreselerin Gerilemesi”, A.Ü.İ.F. Dergisi, cilt: XXIV, 1981, s. 15.

  • 3. Necati Öner, “İnsanda Öz ve Varoluş”, Felsefe Yolunda Düşünceler, MEB Yay. İstanbul, 1995, s. 27.

  • 7. Tutarlılık, önermeler arası ilişkilerde ortaya çıkan bir yargıdır. Örneğin bir A dizgesinde her b önermesi için “b doğrudur” ya da “ b yanlıştır” kuramlarından ancak birisi geçerliyse A dizgesi tutarlıdır; her ikisi aynı anda geçerliyse A dizgesi tutarsızdır. Bkz. Nicholas Bunnin ve Jiyuan Yu “Consistency”, The Blackwell Dictionary of Western Philosophy, Blackwell Publishing, Amerika, Oxford ve Avustralya, 2004, s. 135.

  • 12. Ebu Nasr el-Farabi, İhsaü’l-Ulûm, Thk. Ali Ebu Mulhim, Daru’l-Mektebeti’l-Hilal, Beyrut, 1996, s. 27-28.

  • 13. Ebu Ali İbn Sina, “el-Medhal”, eş-Şifa (Mantık,1) içinde, Thk. Georges C. Anawati, Mah- mut Hudeyri, A. Fuat Ehvani, Matbaatu“l-Emiriye, Kahire, 1952, s. 15.

  • 15. Bkz. H. Ragıp Atademir, Aristo’nun Mantık ve İlim Anlayışı, A.Ü.İ.F.Y. No: 124, Ankara, 1974, s. 156.

  • 16. I. M. Bochenski, Ancient Formal Logic, Amsterdam, 1951, s. 20-21

  • 19. Nicholas Rescher, “Al-Farabi on Logical Tradition, Journal of the History of Ideas”, Univer- sity of Pennsylvania Press, Vol. 24, No. 1, 1963, s. 130.

  • 20. Shams Inati, “Logic”, History of Islamic Philosophy, Edit. H. Nasr ve O. Leaman, Routledge, Londra ve New York, 2003, s. 802.

  • 21. Jon McGinnis and David C. Reisman, Classical Arabic Philosophy: An Anthology of Sour- ces, Hackett Publishing Company, Indianapolis/Cambridge, 2007, Giriş Bölümü, s. XVII. Çevirilerle ilgi tarihsel bilgi için bkz. Shams Inati, “Logic”, s. 803 vd.

  • 22. Bkz. Mahmut Ay, “Kelam İlminin Yeniden İnşasında Geleneğin Moderne Dönüşümü”, Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, “Kelam İlmi’nin Yeniden İnşasında Geleneğin Yeri” Koordinasyon Toplantısı ve Sempozyum Bildirileri” (13-15 Eylül 2004), Elazığ 2004. s. 1.

  • 23. Ali Sami en-Neşşar, Menahicu’l-Bahs inde Müfekkiri’l-İslam, Beyrut, 1984, s. 56.

  • 24. Bkz. Muhammed b. İdris eş-Şafii, er-Risale, Çev. Abdulkadir Şener, İbrahim Çalışkan, TDV Yay., Ankara, 2007.

  • 25. Kees Versteegh, Landmarks in Linguistic Thought III: The Arabic Linguistic Tradition, Rout- ledge, Londra, 2005, s. 35.

  • 26. Muhammed Abid el-Cabiri, Arap-İslam Kültürünün Akıl Yapısı, Çev. Burhan Köroğlu, Ha- san Hacak, Ekrem Demirli, Kitapevi, 2000, s. 184 vd.

  • 27. Ebu’l-Velid İbn Rüşd, Faslu’l-Makal, Çev. Nevzad Ayasbeyoğlu, A.Ü.İ.F. Yay., No: X, 1955, s. 9 vd.

  • 31. Bkz. Ebu’l-Hamid el-Gazali, Mustasfâ, Çev. Yunus Apaydın, Klasik Yay, C. II, 2006, s. 208 vd.

  • 35. İsmail Köz, “Prof. Dr. Necati Öner’in Biyografisi”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: 40 1999, s. 3-4.

  • 36. Münir Koştaş, “Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakül- tesi Dergisi, Cilt:31, 1989, s.1.

  • 37. İsmet Parmaksızoğlu, Türkiye’de Din Eğitimi, Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara, 1966, s. 29.

  • 39. M. Şevki Aydın, Cumhuriyet Döneminde Din Eğitimi Öğretmeni Yetiştirme ve İstihdamı, Dem Yay., Ankara, 2005, s. 127.

  • 44. Necati Öner, “Niçin Felsefe”, Felsefe Yolunda Düşünceler, MEB Yay. İstanbul, 1995, s. 9

  • 45. Recep Kılıç, “Prof. Dr. Necati Öner ile ‘Düşüncelerinin Gelişim Seyri’ Üzerine yapılan Mü- lakat”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: 40 1999, s. 9.

  • 46. http://www.phil.metu.edu.tr/ahmet-inam/mantik-kitabi.htm İndirilme Tarihi: 07.03.2011.

  • 49. http://www.birincikuvvet.com/Egitim/157570-Spor_olsun_diye_konmayan_ders__Sos- yoloji.html Alıntı Tarihi: 06.07.2009

  • Atademir, H. Ragıp, Aristo’nun Mantık ve İlim Anlayışı, A.Ü.İ.F.Y. No: 124, Ankara, 1974.

  • Atay, Hüseyin, “Medreselerin Gerilemesi”, A.Ü.İ.F. Dergisi, Cilt: XXIV, 1981

  • Aydın, M. Şevki, Cumhuriyet Döneminde Din Eğitimi Öğretmeni Yetiştirme ve İstihdamı, Dem Yay., Ankara, 2005, s. 127.

  • Bochenski, I. M., Ancient Formal Logic, Amsterdam, 1951.

  • Bunnin, Nicholas ve Yu, Jiyuan, The Blackwell Dictionary of Western Philosophy, Blackwell Publishing, Amerika, Oxford ve Avustralya, 2004.

  • el-Cabiri, Muhammed Abid, Arap-İslam Kültürünün Akıl Yapısı, Çev. Burhan Köroğlu, Hasan Hacak, Ekrem Demirli, Kitapevi, 2000.

  • Farabi, Ebu Nasr, İhsaü’l-Ulûm, Thk. Ali Ebu Mulhim, Daru’l-Mektebeti’l-Hilal, Beyrut, 1996.

  • Gazali, Ebu’l-Hamid, Mustasfâ, Çev. Yunus Apaydın, Klasik Yay, C. II, 2006.

  • Inati, Shams, “Logic”, History of Islamic Philosophy, Edit. H. Nasr ve O. Leaman, Routledge, Londra ve New York, 2003

  • İbn Rüşd, Ebu’l-Velid, Faslu’l-Makal, Çev. Nevzad Ayasbeyoğlu, A.Ü.İ.F. Yay., No: X, 1955.

  • İbn Sina, Ebu Ali, “el-Medhal”, eş-Şifa (Mantık,1) içinde, Thk. Georges C. Anawati, Mahmut Hudeyri, A. Fuat Ehvani, Matbaatu“l-Emiriye, Kahire, 1952.

  • Kılıç, Recep, “Prof. Dr. Necati Öner ile ‘Düşüncelerinin Gelişim Seyri’ Üzerine yapılan Mülakat”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: 40 1999.

  • Kneale, William ve Kneale, Martha, The Development of Logic, Clarendon Press, Oxford, 1962.

  • Koştaş, Münir, “Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt:31, 1989.

  • Köz, İsmail, “Prof. Dr. Necati Öner’in Biyografisi”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: 40 1999.

  • McGinnis, Jon ve Reisman, David C., Classical Arabic Philosophy: An Anthology of Sources, Hackett Publishing Company, Indianapolis/Cambridge, 2007.

  • en-Neşşar, Ali Sami, Menahicu’l-Bahs inde Müfekkiri’l-İslam, Beyrut, 1984.

  • Öner, Necati, “İnsanda Öz ve Varoluş”, Felsefe Yolunda Düşünceler, MEB Yay. İstanbul, 1995.

  • Öner, Necati, “Niçin Felsefe”, Felsefe Yolunda Düşünceler, MEB Yay. İstanbul, 1995.

  • Parmaksızoğlu, İsmet, Türkiye’de Din Eğitimi, Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara, 1966.

  • Rescher, Nicholas, “Al-Farabi on Logical Tradition, Journal of the History of Ideas”, University of Pennsylvania Press, Vol. 24, No. 1, 1963.

  • eş-Şafii, Muhammed b. İdris, er-Risale, Çev. Abdulkadir Şener, İbrahim Çalışkan, TDV Yay., Ankara, 2007.

  • Versteegh, Kees, Landmarks in Linguistic Thought III: The Arabic Linguistic Tradition, Routledge, Londra, 2005. İnternet Adresleri

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics