C. G. JUNG’UN TANRI ANLAYIŞI

Author :  

Year-Number: 2013-14
Yayımlanma Tarihi: 2018-11-06 11:00:00.0
Language : Türkçe
Konu :
Number of pages: 10-15
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Carl Gustav Jung (1875 - 1961), kurucusu olduğu Analitk Psikoloji akımı içerisinde din ve Tanrı konusunda kendine özgü ve farklı bir teori geliştrmiştr. Jung’un yaklaşımı temelde psikanalitk teori içerisinde ele alınmasına rağmen, görüş ve düşünceleri bu ana akımdan bazı bakımlardan farklılıklar gösterir. Bu farklılıklar, din ve Tanrı konusunda özellikle belirgindir. Bu konudaki özgün düşünce ve yorumlarını tüm eserlerinde görmek mümkündür. Jung, eserlerinde, bütün dinleri ve terminolojilerini, kendi psikolojisinin özünü oluşturan kavramları kullanarak yorumlamaktadır. Bu incelemede, ilk olarak Jung’un kısa bir biyografsinin ardından, psikoloji ve din psikolojisinin bütününe temel teşkil eden ana kavramları ele alınmaktadır. Daha sonra Jung’un, kendiliğin (self) ve bütünlüğün kolektf bir sembolü olan bilinçdışı bir arketp olarak Tanrı tasavvuru (Imago Dei) teorisi gözden geçirilmektedir. İncelemenin son kısmında ise Jung’un genelde psikolojisine ve özelde Tanrı ve Tanrı tasavvuru konularındaki düşüncelerine yöneltlen itraz ve eleştriler ve onun bunlara ilişkin değerlendirmeleri yer almaktadır.

Keywords

Abstract

Carl Gustav Jung (1875 - 1961) is the founder of analytcal psychology school. Within the analytcal psychology, though, he developed a unique and different theory on religion and percepton of God. His approach is generally considered within the psychoanalytcal theory; and yet some of his views differ from psychoanalysis. These differences are rather explicit in his understanding of religion and God. Jung’s original views on these two topics might be seen in all his major works. As a mater of fact, Jung reads the core conceptons of his psychological model into all religious phenomena and concepts. In this essay, following a short biography of Jung, we frst enumerate the main conceptons of his psychology and psychology of religion, the building blocks of his system of thought. We then examine his image of God (Imago Dei), as an unconscious archetype of the collectve symbol of Self. We then conclude with critques and oppositons against his psychological model in general, and against his image of God in partcular, as well as Jung’s own response to these challenges.

Keywords


  • Aydın, Ali Rıza (2004), Psikanalizin Dinsel Serüveni, Samsun: Etüt Yayınları.

  • Bahadır, Abdulkerim (2007), Jung ve Din, İstanbul: İz Yayıncılık.

  • Bennet, E. A. (2006), Jung Aslında Ne Dedi?, çev. Işıl Çobanlı, İstanbul: Say Yayınları.

  • Campbell, J. (der.) (1971), The Portable Jung, trans. R. F. C. Hull, New York: Penguin Books.

  • Corbett, Lionel (1996), The Religious Function of the Psyche, London: Routledge.

  • Crapps, R. W. (2004), “Psikanaliz ve Din”, çev. Ali Ayten, Marife, 4 (1), ss. 171-190.

  • Edinger, Edward F. (1996), The New God-image: A Study of Jung’s Key Letters Concerning the Evolution of the Western God-image, Ed. Dianne D. Cordic and Charles Yates, Wilmette, IL: Chiron.

  • Fordham, Frieda (1996), Jung Psikolojisi, çev. Aslan Yalçıner, İstanbul: Say Yayınları.

  • Frankl, Viktor E. (1975), The Unconscious God, New York: Simon and Schuster.

  • Fromm, Erich (1990), Psikanaliz ve Din, çev. Şükrü Alpagut, İstanbul: Kabalcı Yayınları.

  • Gollnick, James (2001), “Development of the God-image in Carl Jung’s Psychology and Spirituality”, Studies in Religion/Sciences Religieuses, 30 (2), ss. 179–192.

  • Heisig, James W. (1979), Imago Dei: A Study of C. G. Jung’s Psychology of Religion, London: Associated University Presses.

  • Huyssteen, Wetzel J. Van (2003), “Fallen Angels or Rising Beasts? Theological Perspectives on Human Uniqueness”, Theology and Science, 1 (2), ss. 161–178.

  • Jung, C. G. (1938/1960), Psychology and Religion, New Haven, CT: Yale University Press.

  • Jung, C. G. (1956), Two Essays on Analytical Psychology, İng. Çev. R. F. C. Hull, New York: Meridian Books.

  • Jung, C. G. (1958), “A Psychological Approach to the Dogma of Trinity”, in Psychology and Religion: West and East, trans. R. F. C. Hull, Vol. 11, Collected Works of C. G. Jung: Bollingen Series XX, ed. H. Read, M. Fordham, G. Adler, New York: Pantheon, ss. 107– 200.

  • Jung, C. G. (1958), Psychology and Religion: West and East, trans. R. F. C. Hull, Vol. 11, Collected Works of C. G. Jung: Bollingen Series XX, ed. H. Read, M. Fordham, G. Adler, New York: Pantheon.

  • Jung, C. G. (1958/1973), Answer to Job, trans. R. F. C. Hull, Vol. 11, Collected Works of C. G. Jung: Bollingen Series XX, ed. McGuire and others, Princeton, NJ: Princeton University Press.

  • Jung, C. G. (1959), Aion, trans. R. F. C. Hull, Vol. 9.2, Collected Works of C. G. Jung: Bollingen Series XX, ed. H. Read, M. Fordham, G. Adler, New York: Pantheon.

  • Jung, C. G. (1959), The Archetypes and the Collective Unconscious, trans. R. F. C. Hull, Vol. 9.1, Collected Works of C. G. Jung: Bollingen Series XX, ed. H. Read, M. Fordham, G. Adler, New York: Pantheon.

  • Jung, C. G. (1960), The Structure and Dynamics of the Psyche, trans. R. F. C. Hull, Vol. 8,

  • Jung, C. G. (1967), Memories, Dreams, Reflections, trans. Richard and Clara Winston, ed. Aniela Jaffe, London: Fontana Library of Theology and Philosophy.

  • Jung, C. G. (1968), Psychology and Alchemy, London.

  • Jung, C. G. (1976), “Religion and Psychology: A Reply to Martin Buber”, in The Symbolic Life: Miscellaneous Writings, trans. R. F. C. Hull, Vol. 18, Collected Works of C. G. Jung: Bollingen Series XX, ed. McGuire and others, Princeton, NJ: Princeton University Press, ss. 663–670.

  • Jung, C. G. (1977), Jung Speaking: Interviews and Encounters, ed. W. McGuire, R. F. C. Hull, Bollingen Series XCVII, Princeton, NJ: Princeton University Press.

  • Jung, C. G. (2001), Anılar, Düşler, Düşünceler, Yay. Haz. Aniela Jaffe, çev. İris Kantemir, İstanbul: Can Yayınları.

  • Leavy, Stanley (1988), In the Image of God: A Psychoanalyst’s View, New Haven, CT: Yale University Press.

  • McLynn, Frank (1996), Carl Gustav Jung: A Biography, New York: St. Martin’s Press.

  • Nasr, S. H, (2001), İslam ve Modern İnsanın Çıkmazı, çev. A. Ünal–S. Büyükduru, İstanbul: İnsan Yayınları.

  • Nasr, S. H. (2006), İslam ve Bilim, çev. İlhan Kutluer, İstanbul: İnsan Yayınları.

  • Palmer, Michael (1997), Freud and Jung on Religion, London: Routledge.

  • Peterson, Anette O. (2005), The Dynamic God Image: Psychoanalytic Object Relational, Developmental and Jungian Theories God Image and Their Implications for Psychotherapy, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), San Francisco, CA: California Institute of Integral Studies.

  • Rizzuto, Ana-Maria (1979), The Birth of the Living God: A Psychoanalytic Study, Chicago: University of Chicago Press.

  • Sambur, Bilal (2005), Bireyselleşme Yolu: Jung’un Psikoloji Teorisi, Ankara: Elis Yayınları.

  • Stevens, A. (1999), Jung, çev. A. Çayır, İstanbul: Kaknüs Yayınları.

  • Storr, Anthony (2001), Öteki Peygamberler, çev. Aslı Day, İstanbul: Okuyanus Yayınları.

  • Storr, Anthony (2006), Jung’dan Seçme Yazılar, çev. Levent Özşar, Ankara: Dost Kitabevi.

  • Ulanov, Ann Belford (1999), Religion and the Spiritual in Carl Jung, New York: Paulist.

  • Whitfield, Carol (1993), The Jungian Myth and Advaita Vedanta, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Graduate Theological Union.

  • Winnicott, Donald Woods (1998), Oyun ve Gerçeklik, çev. Tuncay Birkan, İstanbul: Metis

  • Wulff, David M (1991), Psychology of Religion: Classic and Contemporary Views, New York: John Wiley.

  • Yavuz, Kerim (1987), Psikanalizde İlk Dini Gelişmelerin Değeri, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Basımevi.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics