Bu makale, Arapça’da bilinen okunuşuyla ‘Yûsuf’, İbranca ‘Yosef’, Aramca ‘Yawsef’ adının etimolojisini dilbilimsel araçlar vasıtasıyla multidisipliner bir tarzda ele almaya dair ‘theo-linguistik’ bir deneme özelliğini taşımaktadır. Bu açıdan, ‘Prosopografi’nin araştırma alanı içerisinde kişi adları ve/veya tarihte kim kimdir’in tesbiti bağlamında ‘Yûsuf’ adının mevcut veriler ışığında gerçek etimolojik kökeninin etiyolojik yorumlarıyla belirlenmesi ve ‘Onomastik’ açıdan bu özel adı bir antroponim olarak derinlemesine incelenmesi teşebbüsü, kilit noktada olan bu adın Kutsal Kitaplar kronolojisine, Kutsal Kitap araştırmalarına (Tanakh, İnciller, Qur’ân) önemli bir bilimsel katkı ve değer sunacağı kanaatindeyiz. Bu özelde, Yûsuf antroponiminin Mısır hânedanları, bu dönemlerdeki adlandırma gelenekleri / teâmülleri, Yûsuf peygamberin yönetimdekilerle olan ilişkisinin ve sahip olduğu yetilerinin bu şekilde adlandırmada ne denli etkin ve etkili olduğu hususu Dilbilim, Tarih, Arkeoloji, Teoloji, Mitoloji’nin sunduğu veriler ışığında ele alınacaktır. Kutsal Kitap metinleri içerisinde geçen özelde Yûsuf adı, genelde ise bu kitaplarda geçen diğer tüm adların yazmanlarca hangi şartlar altında ve nasıl kaydedildiği ve adlandırıldığı sorunsalına dair ortaya koyacağımız ipuçları, bize sadece Yûsuf adının değil, bu bağlamda diğer tüm adların -her bir ad ayrı bağlamlarda olsalar da- adlandırma kurallarını sunma olasılığı tanıyacağı kanısını taşımaktayız. Elde ettiğimiz veriler ve bunlara dayalı olarak inşa ettiğimiz kâideler ışığında, sözkonusu Biblik-Yeni Ahidsel-Qurânsal şahsiyetlere verilen adların / adlandırmaların tarihsel zaman içerisinde hangi dönemde yaşadıkları ve ‘gerçek’te kim olduklarını belirlemede önemli bir veri sunabileceğini düşünmekteyiz. Bunun yanında, görüleceği üzere tanıtlamayı ve kanıtlamayı ümit ettiğimiz; özel adlar olarak bilinen Kutsal Kitaplarda geçen adlandırmaların ve ad verme geleneğinin, yer adlarının ‘olaylar-kurgular’ özelinde şahıs adları yardımı ile bir takım tarihsel algıları oluşturma-kurma-kurgulama ve bunları mitolojik öğelerle daha güçlü kılma amacını taşıdığını söyleyebiliriz. Kutsal kabul edilen kitaplardaki özellikle şahıs adlarını / adlandırmalarını ele alan özel bir Onomastik Bilimi’nin kurulmasının bu söz konusu Kutsal Kitap kişi(lik)lerinin yerli yerine oturtulmasında önemli bir katkı sunacağı ümidini taşımaktayız. Bu türden yer adlarının bilimsel bir tarzla ele alındığı ‘Toponimi’ ile yine Yûsuf’ adı üzerinden etnik kökeni ile ilgili değerlendirmelerde yapılan kimi saptamaların ‘Etnonim’ araştırmaları üzerine kişinin etnik öz kimliği veya kendisini nasıl adlandırdığı üzerinden ‘Etimolojik’ bir araştırmayı sürdürmenin bilimselliğe uygun olacağı kanaatindeyiz.
This article holds the feature of being a ‘theo-linguistic’ essay on dealing with the etymology of the name ‘Yusuf’ in Arabic, ‘Yosef’ in Hebrew and ‘Yawsef’ in Aramaic through linguistic tools in a multidisciplinary way. In this respect, we believe that the attempt to determine the real etymological origin of the name ‘Joseph’ in the light of the available data in the context of ‘Prosopography’ research field concerning names of people and/or ‘who is who in history’ and to examine this particular name in detail as an anthroponym in terms of ‘Onomastic’ will provide an important scientific contribution and value to chronology of Holy Scriptures and their research (Tanakh, Gospels, Qur’an). In this particular, the Egyptian dynasties of the anthroponyms of Joseph, naming traditions in this period, the relationship of the Joseph prophet with the rulers and his activeness and effectiveness in this way will be discussed in the light of the data provided by Linguistics, History, Archeology, Theology and Mythology. We believe that the clues we will put forward through questioning how and under which conditions the name ‘Joseph’ stated in Holy Books and in general all the other names in those books were registered by clerks will hold the possibility of presenting naming conventions. In the light of the data we have built and the pedestals we have built based on them, we think that the names / names given to these Biblical-New Testament-Qur'anic personalities can provide important data in determining the period in which they lived and who they were in the real time. Besides, as it can be seen we hope to prove and demonstrate the naming and naming tradition in the Bible, known as special names, is intended to create, construct and construct a number of historical perceptions with the help of individual names in the context of 'events-fictions' and to make them stronger with mythological elements. We hope that the establishment of a special Onomastics Science in the books that are considered sacred, specially addressing individual names / personalities, will make an important contribution to the indigeneousness of these Biblical person(alitie)s. We think that it would be more appropriate for scientific purposes to maintain an ‘etymological’ research on the basis of ethnic identity or how one calls himself and to make determinations in ‘toponym’ made in the evaluations regarding the ethnic origin of the name ‘Joseph’.