Pozitif Psikoloji Düzleminde Psikolojik İyi olma ve Dini yönelim İlişkisi: yetişkinler üzerine Bir araştırma

Author :  

Year-Number: 2013-13
Yayımlanma Tarihi: 2018-11-05 16:57:02.0
Language : Türkçe
Konu :
Number of pages: 97
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Bu çalışmanın temel amacı, Türk toplumu içinde var olan psikolojik iyi olma ile psikolojik iyi olma alt ölçeklerinin (hayatn anlamı, bireysel gelişim, özerklik) dini yönelimle ilişkisini tespit ve tasvir etmektr. Ayrıca psikolojik iyi olmaya etki etği düşünülen cinsiyet, yaş, medeni durum, eğitm durumu gibi bazı değiş- kenlerin psikolojik iyi olma ile ilişkileri de ele alınmıştr. Yaşları 17-60 yaş (M= 34) arasında değişen 611 (327 kadın, 284 erkek) katlımcıdan oluşan araştrmanın örneklemine Ryff’nin Psikolojik İyi Olma Ölçeği ve İçsel Dini Yönelim Öl- çeği uygulanmıştr. Araştrmadan elde edilen bulgulara göre psikolojik iyi olma açısından kadınlar ve erkekler arasında bir farklılık olmadı, yaşın, psikolojik iyi olmanın “Hayatn Anlamı”, “Diğerleriyle Olumlu İlişkiler” ve “Bireysel Gelişim” alt ölçekleri arasında farklılık oluşturduğu görülmüştür. Araştrma sonucunda, bireyin psikolojik iyi oluşunun dini yönelimiyle olumlu yönde ilişkisinin olduğu, ayrıca dini yönelim ile psikolojik iyi olmanın “Hayatn Anlamı”, “Kendini Kabul”, “Bireysel Gelişim” ve “Diğerleriyle Olumlu İlişkiler” alt ölçeği arasında yüksek ve olumlu yönde ilişkili olduğu tespit edilmiştr. “Özerklik” alt ölçeği ve “Çevresel Hakimiyet alt ölçekleri ile ise bir ilişki tespit edilememiştr.

Keywords

Abstract

The purpose of the present study was to examine the relatonships between, psychological well-being and religious orientaton. Besides, analyses were run to determine gender, age of the relatonship psychological well-being. The sample populaton was 611 (284 male, 327 female) aged from 17 to 60 years adults who flled out paper surveys with measures of religiosity with Intrinsic Religious Orientaton Scale (IROS-10), psychological well-being with Ryff’s Psychological Well-Being Scale (PWB-18). According to the fndings of study, psychological well-being was no differences found between men and women and there was a signifcant positve relatonship between age and “Purpose in Life”, “Personal Growth” and “Positve Relatons with Others”. The result showed that psychological well-being was positvely correlated with religious orientaton. Further, the increasing of psychological well-being increased “Purpose in life”, “Self-acceptance”, “Personal Growth”, and “Positve Relatons with Others”, but the result was revealed that religious orientaton was no correlated with “Autonomy” and “Environmental Mastery”.

Keywords


  • (**) Bu makale, Prof. Dr. Öznur Özdoğan danışmanlığında hazırlanan “Şükür İle Psikolojik İyi Olma Hali Arasındaki İlişki Üzerine Bir Alan Araştırması”, (Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, 2012) adlı çalışmamızın ilgili bölümünden geliştirilerek hazırlanmıştır. Kaynaklar

  • Abdel-Khalek, A. M., (2007). Religiosity, happiness, health, and psychopathology in a probability sample of muslim adolescents, Mental Health, Religion, Culture, 10(4), 571-583.

  • Acaboğa, A., (2007). Din-Mutluluk İlişkisi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş.

  • Acar, N. V., Yıldırım, İ., Ergene, T., (1996). Bireylerin dindarlık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XII, Ankara, 45–56.

  • Aflakseir, A. (2012). Religiosity, personal meaning, and psychological well-being: a study among muslim students in England, Pakistan Journal of Social and Clinical Psychology, 9(2), 27-31.

  • Akgül, M., (2004), Yaşlılık ve dindarlık: dindarlık, hayattan zevk alma ve mutluluk ilişkisi, Dini Araştırmalar Dergisi, 7(19), 19–56.

  • Akın, A., (2008). Scales of psychological well-being: a study of validity and reliability, Educational Science: Theory And Practice, 8 (3), 721-750.

  • Ansari, G. A., (2006). Dealing with negative life events: the effect of ındividual and collective religious participation and religious coping on mental and physical health in muslims, Unpublished Doctoral Dissertation, American University.

  • Apaydın, H., (2010), Ruh sağlığı-din ilişkisi araştırmalarına bir bakış, Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 10 (2), 59-77.

  • Aydemir, R. E., (2008), Dindarlık Mutluluk İlişkisi -İlk Yetişkinlik Dönemi-, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.

  • Aydıner, B. B., (2011). Üniversite öğrencilerinin yaşam amaçlarının alt boyutlarının genel öz- yeterlik yaşam doyumu ve çeşitli değişkenlere göre incelenmesi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.

  • Ayten, A., (2004). Kendini gerçekleştirme ve dindarlık ilişkisi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.

  • Ayten, A., (2009). Prososyal davranışlarda dindarlık ve empatinin rolü, (Yayınlanmamış Doktora

  • Ayten, A., (2010).Tanrı’ya sığınmak- dini başa çıkma üzerine psiko-sosyal bir araştırma-, İz Yayıncılık, İstanbul.

  • Bahadır, A., (2002), İnsanın anlam arayışı ve din, İnsan Yayınları, İstanbul.

  • Balcı, A., (2005). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, Teknik ve İlkeleri, 5. Baskı, Pegem A Yayınları, Ankara .

  • Balcı, F., (2011). Psikolojik ve Öznel İyi Olma Hali İle Dinî İnançlar Arasındaki İlişki Üzerine Bir İnceleme, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), U.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.

  • Bergin, A. E., (1983). Religiosity and psychological well-being: a critical revevaluation and meta- analysis. Professional Psychology: Research and Practice, 14, 170–184.

  • Bergin, A. E., Masters, K. S. & Richards, P. S., (1987). Religiousness and psychological well being re-considered: a study of an ıntrinsically religious sample. Journal of Counselling Psychiatry, 34, 197–204.

  • Beydoğan, B., (2008). Benlik Tipi Farklılıklarına Göre Algılanan İş Ortamı ve İyi Olma Hali, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), ODTÜ Psikoloji Bölümü, Ankara.

  • Biswas - Diener, R., Diener, E., & Tamir, M., (2004). The psychology of subjective well-being. Daedalus, Spring Issue, 133 (2), 18-26.

  • Biswas - Diener, R., Dean, B., (2007). Positive psychology coaching putting the scintific happiness to work for your clients, John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey.

  • Bonanno, G. A., (2005). Resilience in the face of potential trauma. Current Directions in Psychological Science, 14 (3), 135-138.

  • Bradburn, N., (1969). The structure of psychological well-being, Chicago.

  • Buss, D., (2000). The evolution of happiness, American Psychologist, 55(1), 15-23.

  • Caldwell, J. K. (2000). A model of trauma with spirituality and religiosity: The mediating an moderating effects of personal growth initiative and openness to experience (Doctoral dissertation). Texas: Texas Tech University.

  • Cengil, M. (2004).Gazi üniversitesi çorum ilahiyat fakültesi öğrencilerinin denetim odaklarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Gazi Üniversitesi Çorum İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5, 65-88.

  • Cenkseven, F., (2004). Üniversite Öğrencilerinde Öznel ve Psikolojik İyi Olmayı Yordayıcılarının İncelenmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.

  • Cihangir - Çankaya, Z., (2005). Öz-belirleme modeli: özerklik desteği, ihtiyaç doyumu ve iyi olma, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.

  • Compton, C. W. (2005). Introduction to positive psychology. Thomson Learning Academic Resource Center, USA.

  • Connor, K. M., (2006). Assessment of resilience ın the aftermath of trauma. The Journal of Clinical Psychiatry, 67 (2), 46-49.

  • Çarkoğlu, A., Kalaycıoğlu, E., (2009), Türkiye’de Dindarlık: Uluslararası Bir Karşılaştırma, Sabancı Üniversitesi, http://www.scribd.com/doc/32158958/Turkiye-de-Dindarlık -Raporu, 1

  • Deci, E. L., Ryan, R. M., (2000). The “what” and “why” of goal pursuits: human needs and the self determination of behaviour, Psychological Inquiry, 11, 319-338

  • Deci, E. L., Ryan, R. M., (2008). Hedonia, eudaimonia, and well- being: an ıntroduction, Journal of Happiness Studies, 9, 1–1.

  • Diener, E., (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 93, 542–575.

  • Diener, E., Emmons, R. A., Larsen, R. J., Griffin, S., (1985).The satisfaction with life scale, Journal of Personality Assessment, 49 (1), 71-75.

  • Diener, E., & Diener, M. (1995). Cross-cultural correlates of life satisfaction and self-esteem, Journal of Personality and Social Psychology, 68, 653–663.

  • Diener, E., Sapyta, J. J., Suh, E. M., (1998). Subjective well-being is essential to well-being, Psychological Inquiry, 9, 33–37.

  • Diener, E., Suh, E. M., Lucas, R. E., Smith, H. L., (1999). Subjective well-being: three decades of progress, Psychological Bulletien, 125,(2), 276-302.

  • Diener, E., (2000). Subjective well-being: the science of happiness and a proposal for a national index, American Psychologist, 55,(1), 34-43.

  • Diener, E., & Seligman, M. E. P., (2002). Very happy people, Psychological Reports, 13, 81–84.

  • Diener, E., Oishi, S., & Lucas, R. E., (2003). Personality, culture and subjective well-being: emotional and cognitive evaluations of life, Annual Review of Psychology, 403-425.

  • Diener, E., Scollon, C., (2003). Subjective well-being is desirable, but not the summum bonum, University of Minnesota Interdisciplinary Workshop on Well-Being. (October 23-25), Minneapolis.

  • Dost, M. T., (2007). Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumunun bazı değişkenlere göre incelenmesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2).

  • Ekşi, H., (2001). Başaçıkma, Dînî Başaçıkma ve Ruh Sağlığı Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Bursa.

  • Emmons, R. A., Hill, J., (2001). Words of gratitude -for mind, body, and soul-, Templeton Foundation Press, Pennsylvania.

  • Emmons, R. A. (2005). Striving for the sacred: personal goals, life meaning, and religion. Journal of Social Issues, 61, 731–745.

  • Emmons, R. A., & Kneezel, T. T. (2005). Giving thanks: spiritual and religious correlates of gratitude. Journal of Psychology and Christianity, 24 (2), 140- 148.

  • Emmons, R. A., (2007). How The New Science of Gratitude Can Make You Happier, Houghton Mifflin Company, New York

  • Emmons, R. A., (2009). Mutluluğun Anahtarı: Şükretmek -Teşekkür Ederim, çev. Neslihan Kül, Doğan Kitap, İstanbul.

  • Eryılmaz, A. (2013). Pozitif psikolojinin psikolojik danışmanlık ve rehberlik alanında gelişimsel ve önleyici hizmetler bağlamında kullanılması, The Journal of Happiness & Well-Being, 1(1),1-21.

  • Eunkook, S. (2002). Subjective well-being across cultures. Retrieved November 23, 2012.

  • Faller, G. (2001). Positive psychology: a paradigm shift. Journal of Pastoral Counseling, 36, 7,

  • Frisch, M. B., Cornell, J., Villanueva, M., Retzlaff, P. J., (1992).Clinical validation of the quality of life inventory: a measure of life satisfaction for use in treatment planning and outcome assessment, Psychological Assessment, 4, 92-101.

  • Froh, J. J.(2004).The history of positive psychology: truth be told. NYS Psychologist,14-20.

  • Gable, S. L., & Haidt, J. (2005). What (and why) is positive psychology?. Review of General Psychology, 9, 103-110.

  • Genia, V., (1996). I, E, Quest, and fundamentalism as predictors of psychologyical and spiritual well-being, Journal for Scıentific Study of Religion, 35(1), 56-64.

  • Gladis, M. M., Gosch, E. A., Dishuk, N. M., P.Crits-Christoph, (1999). Quality of life: expanding the scope of clinical significance, Journal of Consulting and Clinical Psychology, 67(3),

  • Greenfield, E.A., Marks, N. E., (2007). Religious social identity as an explanatory factor for associations between more frequent formal religious participation and psychological well-being, The Internatıonal Journal For The Psychology of Religion, 77 (3), 245-259.

  • Gökberk, M., (1985), Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, İstanbul.

  • Güler, B. K., Emeç, H., (2006). Yaşam memnuniyeti ve akademik başarıda iyimserlik etkisi, DEÜİİBF Dergisi, 21(2), 129-149.

  • Hawkins, N. D., Booth, A., (2005). Unhappily ever after: effecets of long-term, low quality marriages on well-being, Social Forces, 84 (1), 446-465.

  • Hayta, A., (2000). U. Ü. ilahiyat fakültesi öğrencilerinin ibadet ve ruh sağlığı (psiko-sosyal uyum) ilişkisi üzerine bir inceleme, Uludağ Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, 9(9), Bursa.

  • Held, B. S. (2004). The negative side of positive psychology. Journal of Humanistic Psychology, 44, 9-46.

  • Hill, P., Jr., Ralph W.H., (1999). Measures of Religiosity, Religious Education Press Birmingham, Alabama.

  • Holm, N. G., (2004). Din Psikolojisine Giriş, çev. Abdülkerim Bahadır, İnsan Yayınları, İstanbul.

  • Hökelekli, H., (1993). Din Psikolojisi, TDV Yayınları, Ankara.

  • Hökelekli, H., (2006). İslâm geleneğinde psikoloji kültürü, İslâmî Araştırmalar Dergisi,19 (3), Ankara, 409-423.

  • Ismail, Z., Desmukh, S. (2012) Religiosity and psychological well-being, International Journal of Business and Social Science, 3(11), 20-28.

  • Ivtzan, I, Chan, C. P. L. , Gardner, H. E., Prashar, K. (2011). Linking religion and spirituality with psychological well-being: examining self-actualisation, meaning in life, and personal growth initiative, Journal of Religion & Health,48(1), 3-17.

  • İlhan, T., (2009). Üniversite öğrencilerinin benlik uyumu modeli: yaşam amaçları, temel psikolojik ihtiyaçlar ve öznel iyi oluş, (Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri PDR Anabilim Dalı, Ankara.

  • İmamoğlu, E. O., (2008). Self-construal correlates of well-being”, 2004, (Yayınlanmamış bir çalışmadır)

  • Kandemir, F., (1991). Farklı sosyo-ekonomik düzeydeki onyedi yaş grubu gençlerin kendini kabul düzeylerini etkileyen bazı faktörler üzerine bir araştırma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

  • Kaplan, G.A., Shema, S. J., A Leite, C. M., (2008). Socio-economic determinants of psychological well-being: the role of ıncome, ıncome change, and ıncome sources during the course of 29 years, AEP, 18(7), 531-537.

  • Karaca, F., (2000). Ölüm Psikolojisi, Beyan Yayınları, İstanbul.

  • Karaca, F., (2001). Din psikolojisinde metot sorunu ve bir dindarlık ölçeğinin türk toplumuna standardizasyonu, EKEV Akademi Dergisi, III (1), Ankara, 187–2001.

  • Kashdan, T. B., Biswas-Diener, R., King, L., (2008). Reconsidering happiness: the costs of distinguishing between hedonics and eudaimonia. Journal of Positive Psychology 3, 219–233.

  • Kapıkıran, Ş, Kapıkıran, N. A. (2010). The validity and reliability of the perceived available support scale, Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, 43: 2, 51

  • Kayıklık, H., (2003). Allport’a göre dinî yaşayışa gelişimsel bir açılım, Dinî Araştırmalar Dergisi, 5(15), 121-138.

  • Keyes, C. L. M., Shmotkin, D., Ryff, C. D., (2002). Optimizing well-being: the emprical encounter of two traditions, Journal of Personality and Social Psychology, 82 (6),1007- 1022.

  • Keyes, C. L. M, Haidt, J. (2003). Flourishing: positive psychology and the life well-lived. (Ed.) Washington, DC: American Psychological Association.

  • Kim, H.K. & McKenry, P.C., (2002), The relationship between marriage and psychological well- being, Journal of Family Issues, 23(8), 885-911.

  • Kirby, S. E, Coleman, P. G., Daley, D., (2004). Spirituality and well-being in frail and nonfrail older adults, Journal of Gerontology, 59(3), 123-129.

  • Koçoğlu, D., Akın, B., (2009). Sosyo-ekonomik eşitsizliklerin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve yaşam kalitesi ile ilişkisi, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 2 (4), 145-154.

  • Koenig, H. G., George, L. K., & Titus, P. (2004). Religion, spirituality, and health in medically ill hospitalized older patients. Journal of the American Geriatrics Society, 52, 554-562.

  • Korkmaz, E. N. (2012). Tanrı’ya bağlanma ve psikolojik iyi olma, Toplum Bilimleri Dergisi, 6 (12),

  • Köse, A., Ayten, A. (2012). Din Psikolojisi. Timaş Yayınları, İstanbul.

  • Köylü, M., (2010). Ruh ve beden sağlığı ile din ilişkisi üzerin yapılan araştırmaların bir değerlendirmesi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 28, 5-36.

  • Kula, N., (2006). İstenmedik ve beklenmedik olaylarla karşılaşan bireylere yönelik moral ve manevî desteğin önemi, (deprem ve bedensel engellilik örneği)”, Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, VI (2), 73-94.

  • Küçükcan, T., Köse, A., (2000), Doğal afetler ve din, İSAM Yayınları, İstanbul.

  • Laurencelle, R. M., Abel, S. C., Schwartz, D. J., (2002), The relation between ıntrinsic religious faith and psychological well-being, The International Journal for the Psychology of Religion, 12 (2), 109-123.

  • Levin, J. S., Markides, K. S., Ray, L. A., (1996). Religious attendance and psychological well- being in Mexican Americans: a panel analysis of three-generations data, The Gerentologist, 36 (4), 454-463.

  • Lucas, R. E., Diener, E., Grob, A., Suh, E. M., & Shao, L., (2000). Cross-cultural evidence for the fundamental features of extraversion, Journal of Personality and Social Psychology, 79, 452–468

  • Maltby, J., & Day, L. (2000). Depressive symptoms and religious orientation: Examining the relationship between religiosity and depression within the context of other correlates of depression. Personality and Individual Differences, 28, 383–393.

  • Maltby, J. (2005). Protecting the sacred and expressions of rituality: examining the relationship between dimensions of extrinsic religiosity and unhealthy guilt. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 78, 77-93.

  • Maslow, A., (2001), İnsan Olmanın Psikolojisi, çev. Okan Gündüz,Kuraldışı Yayınları, İstanbul.

  • McCullough, M. E., Hoyt, W. T., Larson, D. B., Koenig, H. G., & Thoresen, C., (2000). Religious ınvolvement and mortality: a meta-analytic review, Health Psychology, 19, 211-222.

  • McCullough, M. E., Emmons, R. A., (2003), Counting blessings versus burdens: an experimental investigation of gratitude and subjective well-being in daily life, Journal of Personality and Social Psychology, 84 (2), 377-389.

  • Memnun, S., (2006). Algılanan esenlik ölçeğinin (perceived wellness scale) geçerlilik ve güvenirlilik çalışması ve beden eğitimi öğretmenlerinin esenlik algıları, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.

  • Myers, D. G., Diener, E., (1995). Who is happy?, Psychological Science, 6,10-19.

  • Onur, B., (1995). Gelişim Psikolojisi, Yetişkinlik, Yaşlılık, Ölüm, İmge Kitabevi, Ankara.

  • Özdoğan, Ö., (2007). İsimsiz Hayatlar, Lotus Yayınevi, Ankara

  • Özen, Ö., (2005). Ergenlerin Öznel İyi Oluş Düzeyleri, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.

  • Özen, Y. (2010). Kişisel sorumluluk bağlamında öznel ve psikolojik iyi oluş (sosyal psikolojik bir değerlendirme). Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi,2(4),

  • Pargament, K. I., (2005). Acı ve tatlı: dindarlığın bedelleri ve faydaları üzerine bir değerlendirme, çev. A.U. Mehmedoğlu, ÇÜİFD, 5(1), Adana, 279-313.

  • Peterson, C. (2000). The future of optimism. American Psychologist, 55, 44–54

  • Rashid M. A., (2004) Religiosity and psychological well-being in a malaysian context. Malaysian Journal of Psychiatry, 12(2), 24-37.

  • Robu, M. (2006). The relationship between religiousness, attachment and psychological well- being, Studıa Unıversıtatıs Babeş-Bolyaı, Theologıa Catholıca Latına, Lı, 1,83-92.

  • Ryan, R. M., & Deci, E. L., (2001). On happiness and human potentials: a review of research on hedonic and eudemonic well-being. Annual Review of Psychology, 52, 141-166.

  • Ryff, C. D., & Keyes, C. L. M., (1995). The structure of psychological well-being revisited. Journal of Personality and Social Psychology, 69, 719–727.

  • Ryff, C. D., (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being, Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069-1081

  • Ryff, C. D., & Singer, B., (1998). The contours of positive human health, Psychological Inquiry,

  • Ryff, C. D., & Singer, B., (2006). Know thyself and become what you are: a eudaımonıc approach to psychologıcal well-beıng. Journal of Happiness Studies,9,13–39

  • Saygın, Y., (2008). Üniversite öğrencilerinin sosyal destek, benlik saygısı ve öznel iyi oluş düzeylerinin incelenmesi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.

  • Schumaker, J. F. (1992). Religion and mental health. New York: Oxford University Press.

  • Seligman, M., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: an introduction. American Psychologist, 55, 5-14.

  • Seligman, M. E. P., (2002). Gerçek Mutluluk, çev. S. K Akbaş, HYB Basım Yayın, Ankara.

  • Sheldon, K. M., & King, L. (Eds.) (2001). Positive psychology, [special issue]. American Psychologist, 56(3), 216–263.

  • Silberman, I., (2005). Religion as a meaning system: implications for the new millennium, Journal of Social Issues, 61, 641–663.

  • Suh, E. M., Diener, E., Oishi, S., & Triandis, H., (1998). The shifting basis of life satisfaction judgments across cultures: emotions versus norms, Journal of Personality and Social Psychology, 74, 482–493.

  • Şengül, F., (2007), Dindarlık ve ruh sağlığı ilişkisi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara

  • Timur, M. S., (2008). Boşanma sürecinde olan ve olmayan evli bireylerin psikolojik iyi oluş düzeylerini etkileyen faktörlerin incelenmesi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

  • Utsch, M., (2008). Pozitif psikolojiden güdüler-din psikolojisi araştırmaları ve terapik/manevî yardım uygulamaları, çev. A. Bahadır, SÜİFD, 25,169-180.

  • Vergote, A., (1999). Din, İnanç ve İnançsızlık, çev: Veysel Uysal, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, İstanbul

  • Waterman, A. S., (1993). Two conceptions of happiness: contrasts of personal expressiveness (eudaimonia) and hedonic enjoyment, Journal of Personality and Social Psychology, 64, 678 -691.

  • Watkins, P. C., Woodward, K., Stone, T., & Kolts, R. L., (2003). Gratitude and happiness: development of a measure of gratitude, and relationships with subjective well-being. Social Behavior and Personality, 31, 431–452.

  • Wink, P., & Dillon, M. (2003). Religiousness, spirituality, and psychosocial functioning in late adulthood: Findings from a longitudinal study. Psychology and Aging, 18, 916–924.

  • Wong, Paul T. P. Existential positive psychology: the six ultimate questions of human existence, http://existentialpsychology.org,17.12.2010.

  • Yalom, I., (2001), Varoluşcu Psikoterapi, çev., Z. İ. Babayiğit, Kabalcı Yayınevi, İstanbul.

  • Yaparel, R., (1987), Yirmi-kırk yaşlar arası kişilerde dinî hayat ile psiko-sosyal uyum arasındaki ilişki üzerine bir araştırma, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara

  • Yapıcı, A., (2007). Ruh sağlığı ve din, psiko-sosyal uyum ve dindarlık, Karahan Kitabevi, Adana.

  • Yohannes, A. M., Koenig, H. G., Baldwin, R. C. Connolly (2008). Health behaviour, depression, and religiosity in older patients admitted to intermediate care, International Journal of Geriatric Psychiatry, 23, 735- 740.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics